Så hyggelig at du vil høre vår historie!
I dag er Jentene på Tunet en merkevare kjent over hele Norge. Vi får meldinger fra USA av folk som fortviler fordi de ikke får tak i våre sjokoladebiter der. Bestillinger kommer inn fra ulike land i Europa – som vi heldigvis kan glede med å sende sjokolade til!
Vi er veldig glade for alle priser vi har vunnet, nasjonalt og internasjonalt. Blant annet var det veldig gøy å bli mestvinnende i International Chocolate World – Vi lager verdens beste sjokolade!
Det som gleder oss som lager sjokolade aller mest er likevel alle de gode tilbakemeldingene vi får hver eneste dag. Det kommer fra sjokoladeelskere som besøker oss, på sosiale medier, over telefon eller gjennom våre forhandlere. Tusen takk til alle dere som sender oss gode ord!
Men historien om Jentene på Tunet startet ikke med en drøm om å lage verdens beste sjokolade. Det startet med et ønske om å gi noen få gjester det lille ekstra.

Før Jentene på Tunet – en ny begynnelse på gamle trakter
Eivind er odelsgutt. Da det var tid for å ta over gården hjemme, bodde han i Oslo sammen med kone og barn. Alle ble med hjem til Selbu.
Hva skulle Iris gjøre i Selbu?
Svaret ble Selbutunet – et noe medtatt overnattingssted, som de kjøpte og pusset opp sammen. Her skapte de et kurs- og konferansesenter med catering og et kjøkken mange husker den dag i dag. Det ble et hjertevarmt sted, og det var nettopp her sjokoladeeventyret begynte.

En idé – og smaker som satte spor
Iris ville gi gjestene sine noe ekstra. Noe minneverdig. Hun begynte å eksperimentere med sjokolade – og responsen var umiddelbar. Fatene ble tomme. Gjestene spurte hvor de kunne kjøpe mer. Det var ikke bare godt – det var noe mer. En smaksopplevelse.
Iris og Eivind reiste til Italia og kjøpte sin første tempereringsmaskin – eventyret var i gang!
I 2016 meldte Iris seg på matfestivalen i Trondheim, laget opp store mengder sjokolade – og ble utsolgt første dag. De dro hjem, laget mer gjennom natta – og ble utsolgt dag to også.
Det var da de visste at dette ikke bare var et lite prosjekt. Det var starten på noe mye mer.
Hjem til gården – og drømmen om noe eget
I 2017 solgte de Selbutunet og flyttet sjokoladeproduksjonen ned i kjelleren – bokstavelig talt. Der jobbet de videre, eksperimenterte og vokste.
Men plassen ble fort for liten.
I 2020 flyttet de inn i splitter nye lokaler – på den ombygde låven på Eivinds hjemgård. Det som før var et stille gårdstun, ble nå en levende sjokoladefabrikk.
Det tok ikke lang tid før fabrikken ble for liten. Allerede første året måtte de bygge på – og Jentene på Tunet var ikke lenger bare en idé. Det var blitt en hjørnesteinsbedrift i Selbu.
Fire verdier – grunnlaget for hele fabrikken
Allerede tidlig forsto Iris at hun kom til å bli utfordret – ikke bare av markedet, men også hjemme ved kjøkkenbordet. Eivind, med sin solide bakgrunn som dyktig forretningsmann og økonom, stilte det ærlige spørsmålet: “Må ingrediensene være så dyre?”
For Iris var svaret ja. Hun visste at mange produsenter kutter kostnader ved å tilsette sukker, bruke billigere råvarer og gå på kompromiss med smaken. Men det var ikke slik hun ville gjøre det. Hvis de først skulle satse, skulle det være på noe de kunne stå for – fullt og helt.
Sammen satte de seg ned og formulerte fire verdier for alt de skulle gjøre videre. Disse verdiene ble fundamentet for hele sjokoladedriften, og de gjelder fortsatt i dag – i hver eneste avgjørelse, i hver eneste bit:

Kvalitet
Vi velger råvarer av høyeste kvalitet – selv når de koster mer. Vi tror at ekte, rene smaker skaper sjokolade som merkes og huskes.
Kreativitet
Vi leker med farger og idéer. Hver sjokolade skal være en opplevelse – for øyet, nesen og ganen. Se, lukt, smak – og Nyt!
Håndverk
Alt vi lager er håndverk og tar den tiden det tar og de prosessene som kreves.
Smak
Til syvende og sist er det smaken som gjelder. Den skal være balansert, ekte og uforglemmelig.

Fra landsbygd og skog til verdensscenen
De siste ti årene har vært et eventyr.
Det er ikke en klisjé – det føles faktisk sånn. Selv om det selvsagt også har vært lange dager og mange arbeidstimer.
Fra de første forsiktige trinnene i et lite kjøkken, til å bli anerkjent på verdens største sjokoladearena; International Chocolate Awards, har reisen vært alt annet enn rett frem – men alltid drevet av lidenskap, nysgjerrighet og en vilje til å gjøre det på vår måte.
Vi har blitt:
Mestvinnende i ICA Skandinavia
Mestvinnende i ICA Europa
Og til slutt også mestvinnende i ICA Verden!
Det er vi stolte av. Ikke bare fordi vi elsker å lage god sjokolade, men fordi dette er håndverk, laget av oss som hver dag møter på jobb på sjokoladefabrikken i Selbu. Og det er priser som viser at det går an å nå langt – med lidenskap for kvalitet og god smak!
Men det stopper ikke der.
Vi har vunnet Innovasjon Norges Bedriftsutviklingspris, for hvordan vi har bygget en livskraftig virksomhet i bygda – og for måten vi kombinerer mat, opplevelser og lokal verdiskaping.

I 2022 ble vi også kåret til Midtnorsk Gasellevinner, noe som feirer vekst, solid økonomi og sunn drift – samtidig som vi har holdt fast på det viktigste:
Å være ekte. Å være her. Å lage sjokolade med kjærlighet.
For det er slik vi oppsummerer hva Sjokoladefryd er:
Smaken av kvalitet - håndlaget med kjærlighet
Til utlandet
Vi har lenge hatt enkelte forhandlere i utlandet, og i 2024 sendte vi pallevis av Sjokoladefryd til Danmark. Det var veldig gøy og tilbakemeldinger fikk vi også derfra!
«… vidunderlig dejlig chokolade!»
Hvis du følger oss på Sosiale medier, så så du kanskje disse reelsene med Iris og Mariann?
Følger du oss ikke? Du finner oss på Instagram på @jentenepaatunet Og på facebook HER!

10 år med håndverkssjokolade fra Selbu
I 2025 har vi 10 årsjubileum! Vi feirer dette med fest på matfestivalen, nye produkt og med å fortsette arbeidet med å lage sjokolade i verdensklasse!
Og vi er her for å bli!
I Selbu og i tunet vårt, omringet av de beste folkene som hver dag skaper Sjokoladefryd!
Vi tror at det beste vi kan lage, skapes med hjerte for håndverk, kvalitet, kreativitet og smak.
Og vi håper at du kjenner litt av det – i hver eneste bit.

